Kontakty
V září 2021 byla schválena novela zákona o elektronických komunikacích, která s platností od 1. ledna 2022 přináší povinnost pro provozovatele webů ukládat cookies pouze s aktivním souhlasem návštěvníků. Co to znamená v praxi?
Pomocí cookies je možné vyhodnocovat chování návštěvníků vašeho webu. Tyto šikovné malé textové soubory se ukládají do prohlížeče uživatele během toho, co prochází různé webové stránky. I tu vaši. Vy jako provozovatel webu pak díky cookies můžete sbírat důležitá data, která vám o návštěvnících vašeho webu mnohé prozradí.
Pro lepší orientaci v nařízeních a úpravách, které se cookies týkají, je dobré vědět, že existuje hned několik typů cookies: funkční, marketingové, analytické a preferenční.
Základní cookies, tedy funkční cookies, mají na starost základní funkce vašeho webu (například uložení zboží v košíku na e-shopu, zapamatování naposledy přečteného článku atd.). Jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky, proto o nich návštěvníka vašeho webu stačí i po 1. 1. 2022 jen informovat.
Marketingové cookies se využívají k lepšímu cílení reklam (například remarketing, tedy zpětné oslovení uživatele, který už na vašem webu byl, na jiném kanálu prostřednictvím placené reklamy) a k jejich personalizaci. Abyste mohli tento typ cookies daného uživatele použít, musíte k tomu od 1. 1. 2022 mít nově jeho aktivní souhlas.
Změna od 1. ledna 2022 se bude týkat také analytických a preferenčních cookies. Analytické cookies vám umožňují sledovat návštěvy vašich webových stránek a aplikací a také to, kolik uživatelů kliklo na odkaz na vašem webu či využilo některou z jeho funkcí. Typicky jde o statistiky návštěvnosti jako Google Analytics. Preferenční cookies zase umožňují, aby si váš web zapamatoval preference daného uživatele a mohl se mu přizpůsobit. Zajistí se tak pohodlné používání vašeho webu, který si pamatuje nastavení jazyka, měny a dalších preferencí uživatelů. Pro shromažďování těchto dvou typů cookies budete od 1. ledna 2022 nově také potřebovat aktivní souhlas uživatele.
Doteď mohlo docházet k automatickému ukládání cookies dle principu opt-out. Provozovatel webu tak mohl ke shromažďování cookies přistupovat s relativní volností, limitovat jej mohl pouze aktivní nesouhlas návštěvníka jeho webu. Jako příklad principu opt-out můžeme uvést třeba situaci, kdy provozovatel webu bere jako souhlas ke shromažďování cookies to, že uživatel neodškrtl předem zaškrtnutý checkbox v cookie liště.
Od 1. ledna 2022 ale budete potřebovat výslovný a informovaný souhlas uživatele k tomu, abyste cookies mohli shromažďovat. Po příchodu na web by měl být uživatel dotázán, co přesně o něm může být shromažďováno. Následně musí mít možnost si aktivně vybrat, jaké informace vám prostřednictvím cookies o své aktivitě na vašem webu poskytne. Pokud si nevybere nic, bude možné shromažďovat jen funkční cookies, tedy cookies nezbytné k tomu, aby se zajistily technické funkce webové stránky. Tomuto principu se říká opt-in.
Musíte především získat aktivní souhlas uživatele se shromažďováním cookies pomocí cookie lišty a řídit se několika jednoduchými pravidly.
Webové stránky společnosti Bonprix dávají svým návštěvníkům v cookie liště možnost udělit souhlas pomocí tlačítka „OK“. Zároveň je v liště ale i možnost rychle a jednoduše odmítnout poskytnutí souhlasu. Po kliknutí na tlačítko „Nastavení“ si pak může uživatel vybrat, jaké cookies může Bonprix shromažďovat a jaké ne. V textu je také odkaz umístěný na slově “souhlas”, po jehož rozkliknutí si uživatel může přečíst informace o zpracování cookies společností Bonprix. Zdroj: Bonprix.cz
Po kliknutí na tlačítko „Nastavení“ nabízí Bonprix.cz svým návštěvníkům přehledný dotazník, kde mají možnost navolit si, jaké informace o sobě prostřednictvím cookies serveru poskytnou. Zdroj: Bonprix.cz
Je nutné také sepsat dokument, který bude uživateli poskytovat informace o tom, jak cookies zpracováváte. Odkaz na tento dokument by se měl nacházet přímo v cookie liště. Mělo by v něm být uvedeno:
Inspiraci, jak může stránka s informacemi o cookies vypadat, naleznete ZDE.
Pokud vám návštěvník vašeho webu neposkytne souhlas k shromažďování analytických cookies, ztratíte data o návštěvnosti a nebudete moci v Google Analytics tvořit statistiky, například kolik návštěvníků přišlo k vám na web, odkud přišli nebo kolik lidí využilo některou z jeho funkcí a další.
Nesouhlas uživatele se shromažďováním preferenčních cookies bude mít za následek, že vaše webové stránky nebudou schopné si uživatele zapamatovat a přizpůsobit se mu.
V případě neposkytnutí souhlasu s marketingovými cookies nebudete mít možnost uživatele zpětně oslovit pomocí remarketingu, měřit konverze či personalizovat obsah vašich reklam.
Pokud váš web běží prostřednictvím služby typu Shoptet, Webnode a další, musíte využít lištu, kterou vám daná služba nabídne. V případě ostatních webů, které jsou vytvořeny vám na míru, musíte pro umístění cookie lišty kontaktovat svého webmastera.
Cenovou nabídku naleznete na naší stránce Ceník akce a slevy