Kontakty
Po letech, po které se věnuji SEO optimalizaci webů, bych chtěl upozornit na nejčastější chyby, se kterými se v SEO setkávám. Ve většině případů se jedná o naprosté základy SEO. Správci webů totiž neumí právě základy. Co mě na tom zaráží nejvíc je, že správci portálů, dokonce i specialisté, vymýšlí krkolomné a zbytečné (většinou nefunkční) strategie, aniž by měli vyřešené základy. Tato situace nám říká, že správci nechápou důležitost jednotlivých kroků a nejsou schopni přiřadit jednotlivým optimalizačním krokům priority.
Tím nejdůležitějším úkolem tedy je naučit správce webů základní principy SEO. A pojďme se podívat na čtyři nejčastější chyby:
Správci a jejich nadřízení nemají informace o tom, jak a co jejich potenciální návštěvníci hledají. Nakonec to vypadá tak, že web s nabídkou lyžování na Slovensku neobsahuje ani jedinou frázi [lyžování na Slovensku]. Když se ptáme proč, žádná jasná odpověď nepřijde. Přitom jsou to správci, kteří o SEO slyšeli a často o něm i něco ví, dokonce o něm i školí – ale zapomínají na tento základní faktor.
Náprava: proveďte analýzu klíčových slov jako první krok před veškerou optimalizací, používejte ta správná klíčová slova jako krok druhý.
Typické je to u dlouhých frází, které se na první pohled nehodí do menu a vůbec do všech míst, která musí vypadat „hezky“. Někdy skutečně může být změna na daném místě složitá, ale většinou to není ten případ.
Za poloviční optimalizací je prostá neochota správce, který má web na starosti, pochopit význam doporučované změny. Opět jde o základní věc: když víte, jak lidé váš výrobek či službu hledají, pojmenujte ji adekvátně a netrvejte na dosavadním názvu, i když musíte překopat menu nebo se smířit s tím, že nadpisy budou delší nežli dříve.
Diskuze často skončí u otázky, proč ten e-shop existuje, když jeho majitel brzdí jeho základní (tj. většinou obchodní) funkci.
Náprava: přizpůsobte názvosloví a pojmy tomu, co se skutečně hledá, i když se vám to do stávajícího webu nehodí. Neuděláte-li to, většinou přijdete o potenciální zákazníky.
Majitelé webů obvykle argumentují tím, že oni ve firmě používají jiný (správný) pojem, a nechtějí používat slova, která hledá laická veřejnost. Tento přístup je dobrý v situaci, kdy chceme zlepšit svět a informovat veřejnost o tom, jaká je terminologie našeho oboru, ale je to naprosto špatné v situaci, kdy potřebujeme, aby náš web vydělával. Paradox je, že víme, co se hledá, ale stejně podle toho neoptimalizujeme.
Náprava: jednoduše se skloňte před hlasem veřejnosti. Nic vám potom nebrání v tom, abyste na dobře optimalizovanou stránku napsali vysvětlení té správné terminologie.
Mít text na titulní stránce? To jste se zbláznili, to by nevypadalo dobře! Kam ho máme na titulce dát? Bez něj je stránka kratší a hezčí.
Toto je minimálně stejně častý problém jako absence klíčových slov. Málokdo mimo náš obor si uvědomuje, že vyhledávače hodnotí stránku do značné míry podle toho, co a jak je na ní napsáno.
Kde není text, tam ani Seznam nebo Google nebere. Abychom si rozuměli – web může být naprosto krásný a obsažný po vizuální stránce, ale to vyhledávače nedokáží dostatečně ocenit.
Jak jsem předznamenal o pár řádek výše, speciálním případem jsou titulní stránky. Podaří-li se mi jako vývojáři webu prosadit umístění textu na stránky produktů či kategorií, na titulce to bude dvakrát těžší.
Proč by na titulce neměl být text – tak to opravdu nevím. Máte-li smysluplný důvod, proč si hlavní stránku nekazit textem, uvítám váš názor na adrese schauer@psoit.cz.
Náprava: pište sami, nechte psát své lidi nebo si text nechte napsat na zakázku. Nic jiného vás nezachrání. Textový obsah je SEO král. Není to pouze text, ale do velké míry je to právě on. Když se na svůj web podíváte objektivně: dozvíte se tam vůbec něco? Je pro vás obsahově zajímavý? Ne? Tak to napravte. Psát se dá o všem.
Za základní chyby nemůže nedostatek informací, tím méně pak jejich zatajování ze strany profesionálů. Nejde ani o nepochopení složitých principů či souvislostí. Svou roli spíše hraje nedůvěra, pochybnosti a neochota měnit web. Přitom jsou to právě základní úpravy, co rozhodují o tom, zda bude web vůbec dohledatelný, nebo ne a nehrají v tom vůbec roli pokročilé způsoby optimalizace.
Moje rada: neřešte žádné triky a finty, zaměřte se na základy.
Vytvořeno podle: Čtyři nejčastější chyby v SEO, 27. 03. 2012 - Lukáš Pokorný